Rize 1 Şubesi

Peygamber Efendimizin Eğitim Metodu

Eğitimciler Birliği Sendikası Pazar Temsilciliği olarak, kültürel sorumluluk projemiz kapsamında, eğitim camiası tarafından büyük ilgi ve beğeni ile karşılanan, “Peygamber Efendimizin Eğitim Metodu” isimli dini/eğitim kitabını bütün öğretmenlerimizin istifadesine sunmak istedik.

Eserin müellifi olan eğitimci İbrahim Halil ER kitabın önsözünde çalışmasını şöyle özetlemektedir:

“Şüphesiz ki Peygamberimizin eğitimde kullandığı metotlar günümüz eğitimcileri için büyük dersler barındırmaktadır. Pedagogların büyük araştırmalar sonucu ulaştığı ve hatta ulaşamadığı sonuçlara Hz. Muhammed (sav)´döneminde ulaşıldığını görmekteyiz. Bu nedenle Rasûlullah (sav)´ın her hareketinde bizim için örnekler varken, eğitim metodunda da alacağımız pedagojik dersler bulunmaktadır.

Peygamberimiz (sav)´in eğitimci yönü maalesef fazla işlenmemiştir. Bu konuda yapılan çalışmaların çoğu da pedagojik bir yaklaşım özelliği göstermez. Peygamberimiz (sav)´in eğitimci yönüne değinirken, onun asıl özelliği olan Peygamber yönünü de unutmamak gerekir. Kitabımızda Hz. Peygamber (sav) dönemindeki öğrencilerden kastımızın Ashap olduğunu hatırlatmalıyız. Hz. Peygamber (sav)´in öğrencileri Ashap, okulu da bütün Medine´dir. Hz. Peygamber (sav)´in Ashapla ilişkisi, bir öğretmen öğrenci ilişkisine benzemektedir.

Hz. Peygamber (sav)´in mükemmel bir eğitimci olduğunu birçok batılı aydın da takdir etmiştir. Bunlardan Townsend “Muhammed… Dünyada bir benzeri olmayan demokratik eşitliği gerçekleştirmiştir. Muhammed, zulmü ve savaşları önlemede ellerinden hiçbir şey gelmeyen Avrupa´daki hürriyet öğretilerinin sahibi modern reformculardan çok daha mükemmel bir eğiticidir.” Robert L. Fulick, Jr. ise fikirlerini şöyle açıklamaktadır; “Muhammed, insanlığı daha mutlu ve hür bir dünyaya kavuşturan, gerçek bir eğitici, büyük bir önderdir. Şurası inkâr edilemez ki erişilmez temposuyla gerçek bir devrim yapan İslam kültürünün gelişmesini Muhammed´in kurduğu mükemmel sistem sağlamıştır. Onun gelmiş geçmiş en büyük eğitimci ve insan ahlakını yükselten bir prens olduğunu ancak dar kafalılar inkâr edebilir.”

Yazar Kitabını yazarken temel gayesinin, Müslümanların eğitim açısından farklı bir bakış açısı kazanması ve kendilerine örnek olarak Hz. Peygamber (sav)´i almaları arzusu olarak açıklamaktadır. Diğer bir gayesini de özellikle öğretmenlerin eğitimci olarak Rasûlullah (sav)´ı kendilerine rehber almalarıdır. Pedagoji alanında maalesef ülkemizde özgün çalışmalar yapılmamaktadır. Bu çalışmamla, eğitim bilimleri alanında farklı bir yaklaşım ortaya koyduğumu düşünüyorum. Şuna kesinlikle eminim ki bu çalışma ancak bir ilk giriş mahiyetindedir. Bu çalışma umulur ki daha büyük ve kapsamlı çalışmalara örnek teşkil eder. Bu konuda daha farklı çalışmalar ortaya konur. Hz. Peygamberin eğitimci boyutunun üzerinde daha çok çalışılması gerektiğine inanıyorum. Yapılan bu çalışmayı tüm meslektaşlarıma armağan ediyorum.”

Bizler Eğitim-Bir-Sen Pazar temsilciliği olarak yazarın bu öneri ve dileklerine katılıyoruz. Hz. Ali, “Üstünlüğün en büyüğü, güzel ahlâktır”, Aristo ise “En bedbaht millet, kaleleri ayakta iken kültürü ve ahlâkı harabe olan millettir” demiştir. Öğrencilerimizin, biricikliği korunarak sosyal ideallerle güçlendirilerek, yıkıcı rekabet anlayışından uzaklaştırılarak, değerler eğitiminin merkeze alındığı bir söylem ve anlayışla yetiştirilmesine en büyük katkıyı sağlayacak olan değerli öğretmenlerimize bu çalışmamıza göstermiş oldukları teveccüh için çok teşekkür ediyoruz.

                                                                                                            Ahmet KÖSE

                                                                                                EĞİTİM-BİR-SEN PAZAR TEMSİLCİSİ